יום שני, 13 במאי 2013

בינה ציבורית


שלום,

חברת מיה מחשבים, נציגת SAS בישראל, היא נותנת החסות לכנס האיגוד הישראלי לסטטיסטיקה שיתקיים ביום חמישי בשבוע הבא.

הכנס, שיתקיים במכון וינגייט, יכלול באופן טבעי גם מושב על שימושי סטטיסטיקה בספורט, נושא פופולרי מאוד לאחרונה, ועוד הרצאות רבות בנושאים מגוונים. ניתן לראות את התוכניה המלאה באתר של הכנס אבל מבין רשימת ההרצאות הצפויות מה שמשך את תשומת ליבי הוא דווקא הנושא של מושב הסיום – "אתגרים בפרסום פומבי של נתונים על מערכות ציבוריות".

רק בתקופה האחרונה פורסמו מספר נתונים שכאלו (נתוני המיצ"ב לכל מוסד לימוד ורשות מקומית וספרי תקציב מפורטים) שעוררו רעש רב וויכוח האם בכלל נכון לחשוף נתונים שכאלו לציבור. ארצות הברית, לדוגמא, כבר פועלת בכיוון זה עם אתרים כגון data.gov הזוכה לתמיכתו של הנשיא אובמה וגם האתר הישראלי המקביל – data.gov.il - מכיל בתוכו מגוון מכובד של נתונים.

הטענה המרכזית כנגד פרסומים שכאלו היא שהציבור לא מסוגל להתמודד עם כמות כה גדולה של מידע מורכב דבר שיכול להוביל להסקת מסקנות לא נכונות במקרה הרע או פשוט להתעלמות גורפת במקרה הפחות רע. יכול להיות שבאמת מרבית האנשים לא יכולים להקדיש את כל הזמן הנדרש לעיכול כמויות כה גדולות של נתונים, אבל פתיחת המידע לציבור תאפשר לגופים וליחידים בעלי ידע וכלים לעבד את המידע ולהנגיש אותו לקהל הרחב.

הדבר דומה לתנועת הקוד הפתוח בתוכנות. רק מתי מעט מסוגלים להתמודד עם המורכבות והניסיון הנדרשים לבניה מאפס של מערכת הפעלה או תוכנה לעיבוד תמונות. עילויים אלו יוצרים את התשתית ובעקבותיהם אלפי מפתחים נוספים מוסיפים את התרומה שלהם, כל אחד לפי יכולתו ולפי נטיית ליבו. כך, לאורך זמן, נוצרות תוכנות מורכבות ואיכותיות כגון Linux או GIMP המסוגלות להתמודד בכבוד מול כל תוכנה מתחרה וניתנות לשימוש ע"י כל אדם ללא קשר למידת השליטה שלו בתיכנות או במחשבים.

דמוקרטיה היא קשה, כל אדם צריך לקבל החלטות ולהיות אחראי במידה מסוימת על גורלו. גופים עיסקיים גילו מזמן את העובדה שללא נתונים זמינים ונגישים לא ניתן להתנהל לאורך זמן ולקבל החלטות עיסקיות נכונות בצורה עקבית. תחומי הבינה העסקית והגירסא המתקדמת יותר שלה - אנליטיקה העסקית - נוצרו בדיוק לשם מתן מענה לדרישות אלו. כדי שדמוקרטיה תצליח לאורך זמן האנשים צריכים גם הם גישה לנתונים עליהם הם יכולים להתבסס בקבלת ההחלטות שלהם.

בדומה לארגונים עסקיים בהם התפתחו עם השנים גופים וכלים יעודיים לשם עיבוד וניתוח הנתונים הגולמיים והצגתם למקבלי ההחלטות כך יקרה גם במרחב הציבורי עם הגידול והגיוון בנתונים הזמינים והצמיחה בדרישה לניתוחים שכאלו. תחומי ה – "בינה הציבורית" וה – "אנליטיקה הציבורית" יתפסו תאוצה בשנים הקרובות ויאפשרו ממשל שקוף יותר עם מעורבות אמיתית ונרחבת יותר של האזרחים. ניצנים ראשונים ניתן לראות באתרים כגון אתר התקציב הפתוח ואחרים ונראה שזו רק תחילתה של הדרך.

חגי

יום שני, 6 במאי 2013

איש הברזל


שלום,

ביום חמישי האחרון יצא בארץ סרט הקולנוע "איירון מן 3". אם אתם תמהים מה הקשר בין הבלוג הזה שאינו עוסק בקולנוע (כמעט), בקומיקס או בגיבורי-על (שאינם SAS-ניקים) לבין סרט המבוסס על גיבור-על בקומיקס של חברת מארוול אז המשיכו לקרוא.

הסרט עוסק בחייו ופעילותו של אייל-תעשיה בשם טוני סטארק המנצל את שעות הפנאי שלו לטיסה בחליפת מתכת אדומה. כמו כל אייל-תעשייה מר סטארק נזקק למשרדים מודרניים עבור עסקיו ולמרות שתקציב הסרט הוא 175 מיליון דולר ההפקה החליטה לחסוך ולעשות שימוש בבניינים קיימים במקום בניית סט עבור הצילומים.

לאחר בדיקת מספר אתרים, הקמפוס העולמי של חברת SAS בעיר קארי שבצפון קרולינה ובמיוחד בנין C המכיל את מרכז הכנסים של החברה, נמצא כבעל המראה העתידני המדיוק הנדרש לשם הצילומים. הסמלילים של SAS הוחלפו למספר שעות לאלו של תאגיד סטארק הבדיוני לחלוטין (אך בעל ערך Wikipedia משלו) ולרשימת האורחים הנכבדים בקמפוס של SAS התווסף גם רוברט דאוני ג'ונייר המגלם את גיבור הסרט - איירון מן.

כמובן, בכל סט צילום נדרשים גם כמה ניצבים, ועובדי SAS שענו על שלושת הדרישות ההוליוודיות של ההפקה - לבושים היטב ומטופחים, בעלי מכוניות מפוארות ובני פחות מ – 50 - הוזמנו להופיע ברקע של מספר סצינות.

לפני היציאה לדרך, חברת ההפקה הציגה את הדרישות שלה בפני האחראים מחברת SAS לשם קבלת אישורם לתחילת הצילומים. מכיוון שמדובר בלא מעט טרחה מצדה של חברת SAS הנושא הובא לאישורו של המנכ"ל – ד"ר ג'ים גודנייט. הוא אישר את הצילומים והסיבה שהוא נתן לאישור מייצגת את החזון של SAS לגבי היחס לעובדים ומסבירה מדוע היא נבחרת באופן עקבי לאחת החברת שהכי טוב לעבוד בהן. בתרגום חופשי שלי הסיבה שד"ר גודנייט נתן היא: 

"כי אני חושב שהעובדים יאהבו את זה".

ניתן לקרוא פרטים נוספים על הנגיעה בחלום ההוליוודי בבלוגים של עובדי חברת SAS פה וגם פה.

חגי