יום ראשון, 1 בספטמבר 2013

יהיה מחשמל

שלום,

בחודשיים האחרונים ניתן לשמוע בחדשות, בעיקר בשעות אחר הצהריים, דיווח קצר על כמות החשמל שנצרך בישראל בשעת השיא וכמה הוא היה כאחוז מיכולת הייצור – מיפלס החשמל. גם שקע ותקע של חברת החשמל תורמים למאמץ ומפנים את הציבור לאתר ולאפליקציה של חברת חשמל בהם ניתן לעקוב אחר המדד הזה. פרט למעגל ההיסטורי שהסתובב מ – "יותר חשמל פחות עמל" של שנות השישים לקריאה לחסכון בחשמל של היום, הדיווחים הללו ממחישים את התפקיד המרכזי של חשמל בישראל ובעולם.

אומנם קשה לנו לחשוב על חיים ללא חשמל אבל למעשה חשמל הוא גם מוצר - הוא מיוצר, משווק, ונצרך בדומה לכל מוצר אחר. בנוסף למרכזיות שלו בתפקוד היומיומי שלנו לחשמל יש שני מאפיינים אשר מבדילים אותו מהרוב המוחלט של המוצרים. הראשון הוא שלא ניתן לאגור אותו והשני הוא שכמות החשמל המיוצרת בכל רגע נתון חייבת להיות זהה לכמות החשמל הנצרכת. במידה ולא, דברים רעים קורים כגון הפסקות חשמל, שריפות של שנאים וציוד אחר ויתר מרעין בישין. בנוסף, עולם האנרגיה הוא עתיר השקעה, תחנות כח עולות מליארדים ונדרשות שנים להקמתן. אתגרים אלו הובילו לכך שתחזיות צריכת חשמל, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, הן קריטיות לתפעול תקין של משק החשמל של המדינה בכלל ושל כל יצרן חשמל בפרט.

בשנים האחרונות החשיבות והאתגר בתחזיות אלו רק גברו עקב מספר גורמים הפועלים במקביל. מצד אחד, העלות והקושי של הקמת מפעלי ייצור חשמל חדשים גברו מאוד בעקבות החמרת תקני איכות הסביבה, הקושי במציאת שטחים מתאימים והתייקרות הכללית של התשומות. מגבלה זו, יחד עם העליה החדה בעלויות הדלקים והגידול במגוון הדרכים להפקת חשמל (רוח, שמש, גז טבעי, חום גיאותרמי ועוד) ולצריכתו (מכוניות חשמליות, חוות שרתים) דורשים ניהול קפדני ומדויק יותר של משאבי הייצור הקיימים וניצול מיטבי שלהם. הפקת מגוון רחב של תחזיות, מדויקות יותר, במהירות רבה יותר ובחיתוכים וסינונים מרובים נהפכה לדרישה עיסקית בסיסית בניהול השוטף של חברות אנרגיה.

מצד שני, הגידול בפריסת המונים החכמים והציוד הממוחשב בכל החלקים של רשת החשמל יצר כמות ומגוון עצומים של נתונים ומידע היכול לסייע בהפקת תחזיות מדויקות יותר בהנחה שיעשה שימוש נכון בכלים ובאלגוריתמים היודעים להתמודד עם הכמות העצומה של הנתונים הגולמיים.

אנליטיקה מתקדמת המתבססת על כמויות גדולות של נתונים היא המגרש הביתי של SAS ואכן חברות וגופים שונים בשוק בחשמל משתמשים כבר שנים רבות בכלים של SAS לשם תחזיות וניתוחים סטטיסטים.  ובשנים האחרונות חברת SAS זיהתה את המורכבות ההולכת וגדלה בעולם האנרגיה ופיתחה מוצרים ומומחיות (לדוגמא, שני כותבי המאמר הזה הם עובדי SAS) כדי לתת מענה לאתגרים אלו.

הפוסט הזה אומנם עוסק בחיזוי אבל בניגוד לנהוג בתקופה הזו שלפני ראש השנה אני לא אספק תחזית כלשהי  לשנה הבאה. במקומה, רק אאחל לכל בית ישראל שנה טובה ומתוקה בשם כל אנשי מיה מחשבים ובשמי.

תודה,

חגי